MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, mesafeli sözleşmelere ilişkin uygulama usul ve esaslarını
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik,
mesafeli sözleşmelere uygulanır.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri;
a) Finansal hizmetler,
b) Otomatik makineler
aracılığıyla yapılan satışlar,
c) Halka açık telefon vasıtasıyla
telekomünikasyon operatörleriyle bu telefonun kullanımı,
ç) Bahis, çekiliş, piyango ve
benzeri şans oyunlarına ilişkin hizmetler,
d) Taşınmaz malların veya bu
mallara ilişkin hakların oluşumu, devri veya kazanımı,
e) Konut kiralama,
f) Paket turlar,
g) Devre mülk, devre tatil, uzun
süreli tatil hizmeti ve bunların yeniden satımı veya değişimi,
ğ) Yiyecek ve içecekler gibi
günlük tüketim maddelerinin, satıcının düzenli teslimatları çerçevesinde
tüketicinin meskenine veya işyerine götürülmesi,
h) 5 inci maddenin birinci
fıkrasının (a), (b) ve (d) bentlerindeki bilgi verme yükümlülüğü ile 18 inci ve
19 uncu maddelerde yer alan yükümlülükler saklı kalmak koşuluyla yolcu taşıma
hizmetleri,
ı) Malların montaj, bakım ve
onarımı,
i) Bakımevi hizmetleri, çocuk,
yaşlı ya da hasta bakımı gibi ailelerin ve kişilerin desteklenmesine yönelik sosyal
hizmetler
j) (Ek:RG-23/8/2022-31932)(1)
Kısa mesaj aracılığıyla kurulan ve eş zamanlı olarak tamamen ifa edilen
abonelik içermeyen katma değerli elektronik haberleşme hizmetleri ile 23/6/1983
tarihli ve 2860 sayılı Yardım Toplama Kanunu kapsamındaki bağışlar ve kamu
kurumlarınca sunulan katma değerli elektronik haberleşme hizmetleri,
ile ilgili sözleşmelere
uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında
Kanunun 48 inci ve 84 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Dijital içerik: Bilgisayar
programı, uygulama, oyun, müzik, video ve metin gibi dijital şekilde sunulan
her türlü veriyi,
b) Hizmet: Bir ücret veya menfaat
karşılığında yapılan ya da yapılması taahhüt edilen mal sağlama dışındaki her
türlü tüketici işleminin konusunu,
c) Kalıcı veri saklayıcısı:
Tüketicinin gönderdiği veya kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına
uygun olarak makul bir süre incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve
değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkan
veren kısa mesaj, elektronik posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı ve
benzeri her türlü araç veya ortamı,
ç) Kanun: 6502 sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanunu,
d) Mal: Alışverişe konu olan;
taşınır eşya, konut veya tatil amaçlı taşınmaz mallar ile elektronik ortamda
kullanılmak üzere hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri her türlü gayri
maddi malları,
e) Mesafeli sözleşme: Satıcı veya
sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlığı olmaksızın, mal veya
hizmetlerin uzaktan pazarlanmasına yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem
çerçevesinde, taraflar arasında sözleşmenin kurulduğu ana kadar ve kurulduğu an
da dahil olmak üzere uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle
kurulan sözleşmeleri,
f) Sağlayıcı: Kamu tüzel kişileri
de dahil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye hizmet sunan ya
da hizmet sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Satıcı: Kamu tüzel kişileri de
dahil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye mal sunan ya da mal
sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
ğ) Tüketici: Ticari veya mesleki
olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi,
h) Uzaktan iletişim aracı:
Mektup, katalog, telefon, faks, radyo, televizyon, elektronik posta mesajı,
kısa mesaj, internet gibi fiziksel olarak karşı karşıya gelinmeksizin sözleşme
kurulmasına imkan veren her türlü araç veya ortamı,
ı) Yan sözleşme: Bir mesafeli
sözleşme ile ilişkili olarak satıcı, sağlayıcı (Ek ibare:RG-23/8/2022-31932)(1),
aracı hizmet sağlayıcı ya da üçüncü bir kişi tarafından sözleşme
konusu mal ya da hizmete ilave olarak tüketiciye sağlanan mal veya hizmete
ilişkin sözleşmeyi
i) (Ek:RG-23/8/2022-31932)(1)
Aracı hizmet sağlayıcı: Oluşturduğu sistem ile uzaktan iletişim
araçlarını kullanmak veya kullandırmak suretiyle satıcı veya sağlayıcı adına
mesafeli sözleşme kurulmasına aracılık eden gerçek veya tüzel kişiyi,
j) (Ek:RG-23/8/2022-31932)(1)
Platform: Kamu hizmetlerinin tek noktadan sunulduğu ortak kamu
elektronik platformu hariç olmak üzere, aracı hizmet sağlayıcının mesafeli
sözleşme kurulmasına aracılık etmek üzere oluşturduğu sistemi,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Ön
Bilgilendirme Yükümlülüğü
Ön bilgilendirme
MADDE 5 – (1) Tüketici,
mesafeli sözleşmenin kurulmasından ya da buna karşılık gelen herhangi bir
teklifi kabul etmeden önce, aşağıdaki hususların tamamını içerecek şekilde
satıcı veya sağlayıcı tarafından bilgilendirilmek zorundadır.
a) Sözleşme konusu mal veya
hizmetin temel nitelikleri,
b) (Değişik:RG-23/8/2022-31932)(1)
Satıcı veya sağlayıcı ile aracı hizmet sağlayıcının adı veya unvanı,
MERSİS numarası veya vergi kimlik numarası,
c) (Değişik:RG-23/8/2022-31932)(1)
Tüketicinin satıcı veya sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcı ile hızlı
bir şekilde irtibat kurmasına imkan veren açık adres, telefon numarası ve
benzeri iletişim bilgileri ile varsa satıcı veya sağlayıcının adına ya da
hesabına hareket edenin kimliği ve adresi,
ç) (Değişik:RG-23/8/2022-31932)(1)
Satıcı veya sağlayıcı ile aracı hizmet sağlayıcının tüketicinin
şikayetlerini iletmesi için (c) bendinde belirtilenden farklı iletişim
bilgileri var ise, bunlara ilişkin bilgi,
d) Mal veya hizmetin tüm vergiler
dahil toplam fiyatı, niteliği itibariyle önceden hesaplanamıyorsa fiyatın
hesaplanma usulü, varsa tüm nakliye, teslim ve benzeri ek masraflar ile
bunların önceden hesaplanamaması halinde ek masrafların ödenebileceği bilgisi,
e) Sözleşmenin kurulması
aşamasında uzaktan iletişim aracının kullanım bedelinin olağan ücret tarifesi
üzerinden hesaplanamadığı durumlarda, tüketicilere yüklenen ilave maliyet,
f) (Değişik:RG-23/8/2022-31932)(1)
Ödeme, ticari reklam ve tanıtımlarında taahhüt edilen süre ile uyumlu
teslim veya ifa süresi, teslimat ve ifaya ilişkin diğer bilgiler ile varsa
bunlara ilişkin taahhütler ve satıcı veya sağlayıcı ile aracı hizmet
sağlayıcının şikayetlere ilişkin çözüm yöntemleri,
g) (Değişik:RG-23/8/2022-31932)(2)
Cayma hakkının olduğu durumlarda, bu hakkın kullanılma şartları,
süresi, usulü, satıcının iade için öngördüğü taşıyıcıya ilişkin bilgi ile malın
bu taşıyıcıyla iadesi halinde teslim masrafını geçmemek üzere iade masraf
tutarına ve hangi tarafça karşılanacağına, öngörülenin dışında bir taşıyıcıyla
iadesi halinde ise iade masrafını tüketicinin karşılayacağına ilişkin bilgiler,
ğ) Cayma bildiriminin yapılacağı
açık adres, faks numarası veya elektronik posta bilgileri,
h) 15 inci madde uyarınca cayma hakkının
kullanılamadığı durumlarda, tüketicinin cayma hakkından faydalanamayacağına ya
da hangi koşullarda cayma hakkını kaybedeceğine ilişkin bilgi,
ı) Satıcı veya sağlayıcının
talebi üzerine, varsa tüketici tarafından ödenmesi veya sağlanması gereken depozitolar
ya da diğer mali teminatlar ve bunlara ilişkin şartlar,
i) Varsa dijital içeriklerin
işlevselliğini etkileyebilecek teknik koruma önlemleri,
j) Satıcı veya sağlayıcının
bildiği ya da makul olarak bilmesinin beklendiği, dijital içeriğin hangi donanım
ya da yazılımla birlikte çalışabileceğine ilişkin bilgi,
k) Tüketicilerin uyuşmazlık
konusundaki başvurularını Tüketici Mahkemesine veya Tüketici Hakem Heyetine
yapabileceklerine dair bilgi.
(2) Birinci fıkrada belirtilen
bilgiler, mesafeli sözleşmenin ayrılmaz bir parçasıdır ve taraflar aksini
açıkça kararlaştırmadıkça bu bilgiler değiştirilemez.
(3) Satıcı veya sağlayıcı,
birinci fıkranın (d) bendinde yer alan ek masraflara ilişkin bilgilendirme
yükümlülüğünü yerine getirmezse, tüketici bunları karşılamakla yükümlü
değildir.
(4) Birinci fıkranın (d) bendinde
yer alan toplam fiyatın, belirsiz süreli sözleşmelerde veya belirli süreli
abonelik sözleşmelerinde, her faturalama dönemi bazında toplam masrafları
içermesi zorunludur.
(5) Açık artırma veya eksiltme
yoluyla kurulan sözleşmelerde, birinci fıkranın (b), (c) ve (ç) bentlerinde yer
alan bilgilerin yerine açık artırmayı yapan ile ilgili bilgilere yer
verilebilir.
(6) Ön bilgilendirme yapıldığına
ilişkin ispat yükü satıcı veya (Değişik ibare:RG-23/8/2022-31932)(1) sağlayıcı
ile aracı hizmet sağlayıcıya aittir.
(7) (Ek:RG-23/8/2022-31932)(1)
Mesafeli sözleşmenin platform üzerinden kurulması halinde aracı
hizmet sağlayıcı ön bilgilendirmenin yapılmasından satıcı veya sağlayıcı ile
birlikte müteselsilen sorumludur. Veri girişinin aracı hizmet sağlayıcı
tarafından yapıldığı durumlarda, birinci fıkrada belirlenen zorunlu
hususlardaki eksikliklerden ve verilerin doğruluğundan aracı hizmet sağlayıcı
sorumludur.
Ön bilgilendirme yöntemi
MADDE 6 – (1) Tüketici, 5 inci
maddenin birinci fıkrasında belirtilen tüm hususlarda, kullanılan uzaktan
iletişim aracına uygun olarak en az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir
bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde satıcı veya sağlayıcı
tarafından yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile bilgilendirilmek
zorundadır.
(2) Mesafeli sözleşmenin internet
yoluyla kurulması halinde, satıcı veya sağlayıcı;
a) 5 inci maddenin birinci
fıkrasında yer alan bilgilendirme yükümlülüğü saklı kalmak kaydıyla, aynı
fıkranın (a), (d), (g) ve (h) bentlerinde yer alan bilgileri bir bütün olarak,
tüketicinin ödeme yükümlülüğü altına girmesinden hemen önce açık bir şekilde
ayrıca göstermek,
b) Herhangi bir gönderim
kısıtlamasının uygulanıp uygulanmadığını ve hangi ödeme araçlarının kabul
edildiğini, en geç tüketici siparişini vermeden önce, açık ve anlaşılabilir bir
şekilde belirtmek
zorundadır.
(3) Mesafeli sözleşmenin sesli
iletişim yoluyla kurulması halinde, satıcı veya sağlayıcı 5 inci maddenin
birinci fıkrasının (a), (d), (g) ve (h) bentlerinde yer alan hususlarda,
tüketiciyi sipariş vermeden hemen önce açık ve anlaşılır bir şekilde söz konusu
ortamda bilgilendirmek ve 5 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan
bilgilerin tamamını en geç mal teslimine veya hizmet ifasına kadar yazılı
olarak (Ek ibare:RG-23/8/2022-31932)(1) veya kalıcı
veri saklayıcısı ile göndermek zorundadır.
(4) Siparişe ilişkin bilgilerin
sınırlı alanda ya da zamanda sunulduğu bir ortam yoluyla mesafeli sözleşmenin
kurulması halinde, satıcı veya sağlayıcı 5 inci maddenin birinci fıkrasının
(a), (b), (d), (g) ve (h) bentlerinde yer alan hususlarda, tüketiciyi sipariş
vermeden hemen önce açık ve anlaşılabilir bir şekilde söz konusu ortamda
bilgilendirmek ve 5 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan bilgilerin tamamını
en geç mal teslimine veya hizmet ifasına kadar yazılı olarak (Ek
ibare:RG-23/8/2022-31932)(1) veya kalıcı veri
saklayıcısı ile göndermek zorundadır.
(5) Üçüncü ve dördüncü fıkralarda
belirtilen yöntemlerle kurulan ve anında ifa edilen hizmet satışlarına ilişkin
sözleşmelerde tüketicinin, sipariş vermeden hemen önce söz konusu ortamda 5
inci maddenin birinci fıkrasının sadece (a), (b), (d) ve (h) bentlerinde yer
alan hususlarda açık ve anlaşılır bir şekilde bilgilendirilmesi yeterlidir.
(6) (Ek:RG-23/8/2022-31932)(1)
Mesafeli sözleşmenin platform üzerinden kurulması halinde aracı
hizmet sağlayıcı bu maddede düzenlenen yükümlülüklerin yerine getirilmesinden
satıcı veya sağlayıcı ile birlikte müteselsilen sorumludur. Veri girişinin
satıcı veya sağlayıcı tarafından yapıldığı durumlar hariç olmak üzere, bu
maddede belirtilen bilgilendirmelerde bulunulması zorunlu hususlardaki
eksikliklerden ise aracı hizmet sağlayıcı sorumludur.
Ön bilgilerin teyidi
MADDE 7 – (1) Satıcı veya
sağlayıcı (Ek ibare:RG-23/8/2022-31932)(1) ile aracı
hizmet sağlayıcı, tüketicinin 6 ncı maddede belirtilen yöntemlerle ön
bilgileri edindiğini kullanılan uzaktan iletişim aracına uygun olarak teyit
etmesini sağlamak zorundadır. Aksi halde sözleşme kurulmamış sayılır.
Ön bilgilendirmeye ilişkin
diğer yükümlülükler
MADDE 8 – (1) Satıcı veya
sağlayıcı (Ek ibare:RG-23/8/2022-31932)(1) ile aracı
hizmet sağlayıcı, tüketici siparişi onaylamadan hemen önce, verilen
siparişin ödeme yükümlülüğü anlamına geldiği hususunda tüketiciyi açık ve anlaşılır
bir şekilde bilgilendirmek zorundadır. Aksi halde tüketici siparişi ile bağlı
değildir.
(2) Tüketicinin mesafeli sözleşme
kurulması amacıyla satıcı veya sağlayıcı tarafından telefonla aranması
durumunda, her görüşmenin başında satıcı veya sağlayıcı kimliğini, eğer bir
başkası adına veya hesabına arıyorsa bu kişinin kimliğini ve görüşmenin ticari
amacını açıklamalıdır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Cayma
Hakkının Kullanımı ve Tarafların Yükümlülükleri
Cayma hakkı
MADDE 9 – (1) Tüketici, on
dört gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin
sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.
(2) Cayma hakkı süresi, hizmet
ifasına ilişkin sözleşmelerde sözleşmenin kurulduğu gün; mal teslimine ilişkin
sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü
kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici, sözleşmenin
kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içinde de cayma hakkını
kullanabilir.
(3) Cayma hakkı süresinin
belirlenmesinde;
a) Tek sipariş konusu olup ayrı
ayrı teslim edilen mallarda, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen
üçüncü kişinin son malı teslim aldığı gün,
b) Birden fazla parçadan oluşan
mallarda, tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin son
parçayı teslim aldığı gün,
c) Belirli bir süre boyunca malın
düzenli tesliminin yapıldığı sözleşmelerde, tüketicinin veya tüketici
tarafından belirlenen üçüncü kişinin ilk malı teslim aldığı gün
esas alınır.
(4) Malın satıcı tarafından
taşıyıcıya teslimi, tüketiciye yapılan teslim olarak kabul edilmez.
(5) Mal teslimi ile hizmet
ifasının birlikte yapıldığı sözleşmelerde, mal teslimine ilişkin cayma hakkı
hükümleri uygulanır.
Eksik bilgilendirme
MADDE 10 – (1) Satıcı veya
sağlayıcı (Ek ibare:RG-23/8/2022-31932)(1) ile aracı
hizmet sağlayıcı, cayma hakkı konusunda tüketicinin bilgilendirildiğini
ispat etmekle yükümlüdür. Tüketici, cayma hakkı konusunda gerektiği şekilde
bilgilendirilmezse, cayma hakkını kullanmak için on dört günlük süreyle bağlı
değildir. Bu süre her halükarda cayma süresinin bittiği tarihten itibaren bir
yıl sonra sona erer.
(2) Cayma hakkı konusunda
gerektiği şekilde bilgilendirmenin bir yıllık süre içinde yapılması halinde, on
dört günlük cayma hakkı süresi, bu bilgilendirmenin gereği gibi yapıldığı
günden itibaren işlemeye başlar.
Cayma hakkının kullanımı
MADDE 11 – (1) Cayma
hakkının kullanıldığına dair bildirimin cayma hakkı süresi dolmadan, yazılı
olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile (Değişik ibare:RG-23/8/2022-31932)(1)
satıcı, sağlayıcı veya aracı hizmet sağlayıcıya yöneltilmesi
yeterlidir.
(2) Cayma hakkının
kullanılmasında tüketici, EK’te yer alan formu kullanabileceği gibi cayma
kararını bildiren açık bir beyanda da bulunabilir. Satıcı veya sağlayıcı,
tüketicinin bu formu doldurabilmesi veya cayma beyanını gönderebilmesi için
internet sitesi üzerinden seçenek de sunabilir. İnternet sitesi üzerinden
tüketicilere cayma hakkı sunulması durumunda satıcı veya sağlayıcı,
tüketicilerin iletmiş olduğu cayma taleplerinin kendilerine ulaştığına ilişkin
teyit bilgisini tüketiciye derhal iletmek zorundadır.
(3) Sesli iletişim yoluyla
yapılan satışlarda, satıcı veya sağlayıcı, EK’te yer alan formu en geç mal
teslimine veya hizmet ifasına kadar tüketiciye göndermek zorundadır. Tüketici
bu tür satışlarda da cayma hakkını kullanmak için bu formu kullanabileceği
gibi, ikinci fıkradaki yöntemleri de kullanabilir.
(4) Bu maddede geçen cayma
hakkının kullanımına ilişkin ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir.
(5) (Ek:RG-23/8/2022-31932)(1)
Platform üzerinden kurulan mesafeli sözleşmelerde aracı hizmet sağlayıcı
tüketicinin EK’te yer alan formu doldurabilmesi veya cayma beyanını
gönderebilmesi için platform üzerinde gerekli sistemi kurmak ve tüketicilerin
iletmiş olduğu cayma beyanlarının kendisine ve satıcı veya sağlayıcıya
ulaştığına ilişkin teyit bilgisini tüketiciye derhal iletmek zorundadır.
Satıcı veya sağlayıcının
yükümlülükleri
MADDE 12 – (Değişik:RG-23/8/2022-31932)(2)
(1) Satıcı, cayma hakkına konu
malın, iade için ön bilgilendirmede belirtilen taşıyıcıya teslim edildiği
tarihten itibaren on dört gün içinde, varsa malın tüketiciye teslim masrafları
da dahil olmak üzere tahsil edilen tüm ödemeleri iade etmekle yükümlüdür. Ancak
tüketicinin malı, iade için öngörülenin haricinde bir taşıyıcı ile iade etmesi
durumunda söz konusu yükümlülük malın satıcıya ulaştığı tarihten itibaren
başlar. Platform üzerinden kurulan ve bedelin tahsiline aracılık edilen
mesafeli sözleşmelerde aracı hizmet sağlayıcı, teslim sonrası bedelin satıcıya
aktarıldığı durum hariç olmak üzere bu fıkrada belirtilen ödemelerin tüketiciye
iade edilmesinden satıcı ile birlikte müteselsilen sorumludur.
(2) Malın tesliminden önce cayma
hakkının kullanılması durumunda satıcı ile platform üzerinden kurulan ve
bedelin tahsiline aracılık edilen mesafeli sözleşmelerde aracı hizmet
sağlayıcı, cayma hakkının kullanıldığına ilişkin bildirimin kendisine ulaştığı
tarihten itibaren on dört gün içinde, varsa malın tüketiciye teslim masrafları
da dahil olmak üzere tahsil edilen tüm ödemeleri iade etmekle yükümlüdür.
(3) Hizmet ifasına ilişkin
sözleşmelerde cayma hakkının kullanılması durumunda sağlayıcı ile platform
üzerinden kurulan ve bedelin tahsiline aracılık edilen mesafeli sözleşmelerde
aracı hizmet sağlayıcı, cayma hakkının kullanıldığına ilişkin bildirimin kendisine
ulaştığı tarihten itibaren on dört gün içinde tahsil edilen tüm ödemeleri iade
etmekle yükümlüdür.
(4) Satıcı veya sağlayıcı,
birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen tüm geri ödemeleri, 13 üncü
maddenin üçüncü fıkrası hükmü saklı kalmak üzere tüketicinin satın alırken
kullandığı ödeme aracına uygun bir şekilde ve tüketiciye herhangi bir masraf
veya yükümlülük getirmeden tek seferde yapmak zorundadır. Platform üzerinden
kurulan mesafeli sözleşmelerde satıcı veya sağlayıcı adına bedel tahsil etmesi
halinde, mal veya hizmetin tüketiciye teslim veya ifası sonrası bedelin
satıcıya veya sağlayıcıya aktarıldığı durumlar hariç olmak üzere, aracı hizmet
sağlayıcı bu yükümlülüğün yerine getirilmesinden satıcı veya sağlayıcı ile
birlikte müteselsilen sorumludur. Ödemenin kredi kartı ile yapılmış olması
durumunda, 23/2/2006 tarihli ve 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları
Kanunu kapsamındaki kart çıkaran kuruluşlar; satıcı, sağlayıcı veya aracı
hizmet sağlayıcı tarafından aktarılan tutarı, kendilerine ulaşmasını takiben
kart hamilinin kullanılabilir limitine tek seferde ilave etmekle yükümlüdür.
(5) Cayma hakkının kullanımında,
satıcının iade için öngördüğü taşıyıcıya ilişkin bilgi ile bu taşıyıcıyla malın
iadesi halinde teslim masrafını geçmemek üzere belirlenen iade masraf tutarına
ve hangi tarafça karşılanacağına, öngörülenin dışında bir taşıyıcı ile malın
iadesi halinde iade masrafını tüketicinin karşılayacağına ilişkin bilgilere 5
inci maddenin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında ön bilgilendirmede yer
verilmemesi durumunda, söz konusu masraf satıcı veya sağlayıcı tarafından
karşılanır. İade için ön bilgilendirmede belirtilen taşıyıcının, tüketicinin
bulunduğu yerde şubesinin olmaması durumunda satıcı, ilave hiçbir masraf talep
etmeksizin iade edilmek istenen malın tüketiciden alınmasını sağlamakla
yükümlüdür. Platform üzerinden kurulan mesafeli sözleşmelerde ise bu bilgilere
5 inci maddenin birinci fıkrasının (g) bendi kapsamında ön bilgilendirmede yer
verilmemesi ya da belirtilen taşıyıcının tüketicinin bulunduğu yerde şubesinin
olmaması aracı hizmet sağlayıcıdan kaynaklanıyorsa söz konusu masraf ve
yükümlülükler aracı hizmet sağlayıcı tarafından karşılanmak zorundadır.
(6) Platform üzerinden kurulan
mesafeli sözleşmelerde, satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin cayma hakkını
kullandığına ilişkin kendisine ulaşan bildirimi aracı hizmet sağlayıcıya derhal
ulaştırmakla yükümlüdür.
Aracı hizmet sağlayıcının
yükümlülükleri
MADDE 12/A– (Ek:RG-23/8/2022-31932)(1)
(1) Aracı hizmet sağlayıcı, platform
üzerinden kurulan mesafeli sözleşmelerden doğan hak ve yükümlülüklerin kullanım
süresi boyunca tüketicilerin aşağıda belirtilen hususlara ilişkin talep ve
bildirimlerini iletebilmelerine ve takip edebilmelerine elverişli bir sistemi
kurmak, kesintisiz olarak açık tutmak zorundadır:
a) Cayma hakkının kullanıldığına
dair bildirim.
b) Sözleşmenin feshine dair
bildirim.
c) Bedel iadesi talebi.
ç) Tüketicilerin satıcı veya
sağlayıcı ile yaptıkları işlemlere ilişkin kayıtların talebi.
d) Teslimat veya ifaya ilişkin
talep ve şikayetler.
(2) Aracı hizmet sağlayıcı,
birinci fıkrada belirtilen talep ve bildirimleri, satıcı veya sağlayıcıya
derhal iletmek zorundadır.
(3) Aracı hizmet sağlayıcı, ön
bilgilendirmenin yapılması, teyidi ve ön bilgilendirmenin yapıldığının
ispatından satıcı veya sağlayıcı ile birlikte müteselsilen sorumludur.
(4) Veri girişinin aracı hizmet
sağlayıcı tarafından yapıldığı durumlarda, 5 inci maddede belirlenen ön
bilgilendirmede bulunulması zorunlu hususlardaki eksikliklerden aracı hizmet
sağlayıcı sorumludur.
(5) Aracı hizmet sağlayıcı, bu
Yönetmelikte yer alan hususlardan dolayı tüketicinin satıcı veya sağlayıcılar
ile yaptıkları işlemlere ilişkin kayıtların üç yıl boyunca tutulmasından ve
istenilmesi halinde bu bilgilerin ilgili kurum ve kuruluşlar ile tüketicilere
verilmesinden sorumludur.
(6) Aracı hizmet sağlayıcı,
satıcı veya sağlayıcı ile yaptığı aracılık hizmetine ilişkin sözleşmeye aykırı
uygulamaları nedeniyle satıcı ve sağlayıcının Kanunun 48 inci maddesine ve bu
Yönetmelik hükümlerine aykırı davranmasına sebep olduğu her bir tüketici
işleminden sorumludur.
(7) Satıcı veya sağlayıcı adına
bedel tahsil etmesi halinde aracı hizmet sağlayıcı;
a) Malın teslimi veya hizmetin
ifasından önce tüketicinin cayma hakkını kullanması durumunda cayma hakkının
kullanıldığına ilişkin bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren,
b) Malın tesliminden sonra
tüketicinin cayma hakkını kullanması durumunda, cayma bildiriminin kendisine
ulaştığı tarih itibarıyla bedel satıcıya aktarılmamışsa cayma hakkına konu
malın, iade için öngörülen taşıyıcıya teslim edildiği tarihten veya iade için
öngörülenin haricinde bir taşıyıcı ile iade edilmesi durumunda da satıcıya
ulaştığı tarihten itibaren,(2)
c) Tüketicinin 16 ncı maddede
belirtilen sözleşmeyi fesih hakkını kullanması durumunda fesih bildiriminin
kendisine ulaştığı tarihten itibaren,
on dört gün içinde, tahsil ettiği
mal veya hizmet bedeli ile teslimat masraflarının tüketiciye iadesinden, satıcı
veya sağlayıcı ile birlikte müteselsilen sorumludur.
(8) Aracı hizmet sağlayıcı,
satıcı veya sağlayıcının onayı olmaksızın düzenlediği kampanyalı, promosyonlu
veya indirimli satışlara ilişkin olarak aracılık ettiği mesafeli sözleşmelerde
kampanya ve benzeri taahhütlerin karşılanmamasının neden olduğu sözleşmenin hiç
ya da gereği gibi ifa edilmemesi hallerinden sorumludur.
(9) Satışa sunulan mal veya
hizmete ilişkin platform üzerinden yapılan reklam ve tanıtımlarda taahhüt
edilen bilgiler ile ön bilgilendirmede bulunması zorunlu hususların uyumlu
olmasından ve ispatından aracı hizmet sağlayıcı sorumludur.
Tüketicinin yükümlülükleri
MADDE 13 – (1) Satıcı veya
sağlayıcı malı kendisinin geri alacağına dair bir teklifte bulunmadıkça,
tüketici cayma hakkını kullandığına ilişkin bildirimi yönelttiği tarihten
itibaren on (Ek ibare:RG-23/8/2022-31932)(2) dört gün
içinde malı satıcı veya sağlayıcıya ya da yetkilendirmiş olduğu kişiye geri
göndermek zorundadır.
(2) Tüketici, cayma süresi içinde
malı, işleyişine, teknik özelliklerine ve kullanım talimatlarına uygun bir
şekilde kullandığı takdirde meydana gelen değişiklik ve bozulmalardan sorumlu
değildir.
(3) (Ek:RG-23/8/2022-31932)(2)
Tüketici, ön bilgilendirmede kararlaştırılması ve satıcının öngördüğü
taşıyıcı ile iadesinde tutarına yer verilmesi halinde teslim masraflarını
geçmemek üzere iade masrafını karşılamakla yükümlüdür. Ancak, tüketiciye teslim
edilen malın Kanunun 8 inci maddesi kapsamında ayıplı olması durumunda tüketici
iadeye ilişkin masraflardan sorumlu tutulamaz. Tüketicinin talep etmesi halinde
iade masrafı, kendisine iade edilecek mal veya hizmet bedeli ile teslimat
masraflarından mahsup edilebilir.
Cayma hakkının kullanımının
yan sözleşmelere etkisi
MADDE 14 – (1) Kanunun 30
uncu maddesi hükümleri saklı kalmak koşuluyla, tüketicinin cayma hakkını
kullanması durumunda yan sözleşmeler de kendiliğinden sona erer. Bu durumda
tüketici, 13 üncü maddenin ikinci fıkrasında belirtilen haller dışında herhangi
bir masraf, tazminat veya cezai şart ödemekle yükümlü değildir.
(2) Satıcı veya sağlayıcı,
tüketicinin cayma hakkını kullandığını yan sözleşmenin tarafı olan üçüncü
kişiye derhal bildirmelidir. (Ek cümle:RG-23/8/2022-31932)(1) Platform
üzerinden kurulan mesafeli sözleşmelerde yan sözleşmeye aracılık edilmesi
halinde bu bildirimin yapılmasından aracı hizmet sağlayıcı da sorumludur.
Cayma hakkının istisnaları
MADDE 15 – (1) Taraflarca
aksi kararlaştırılmadıkça, tüketici aşağıdaki sözleşmelerde cayma hakkını
kullanamaz:
a) Fiyatı finansal piyasalardaki dalgalanmalara
bağlı olarak değişen ve satıcı veya sağlayıcının kontrolünde olmayan mal veya
hizmetlere ilişkin sözleşmeler.
b) Tüketicinin istekleri veya
kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallara ilişkin sözleşmeler.
c) Çabuk bozulabilen veya son
kullanma tarihi geçebilecek malların teslimine ilişkin sözleşmeler.
ç) Tesliminden sonra ambalaj,
bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olan mallardan; iadesi
sağlık ve hijyen açısından uygun olmayanların teslimine ilişkin sözleşmeler.
d) Tesliminden sonra başka
ürünlerle karışan ve doğası gereği ayrıştırılması mümkün olmayan mallara
ilişkin sözleşmeler.
e) Malın tesliminden sonra
ambalaj, bant, mühür, paket gibi koruyucu unsurları açılmış olması halinde
maddi ortamda sunulan kitap, dijital içerik ve bilgisayar sarf malzemelerine
ilişkin sözleşmeler.
f) Abonelik sözleşmesi kapsamında
sağlananlar dışında, gazete ve dergi gibi süreli yayınların teslimine ilişkin
sözleşmeler.
g) Belirli bir tarihte veya
dönemde yapılması gereken, konaklama, eşya taşıma, araba kiralama,
yiyecek-içecek tedariki ve eğlence veya dinlenme amacıyla yapılan boş zamanın
değerlendirilmesine ilişkin sözleşmeler.
ğ) Elektronik ortamda anında ifa
edilen hizmetler veya tüketiciye anında teslim edilen gayrimaddi mallara ilişkin
sözleşmeler.
h) Cayma hakkı süresi sona
ermeden önce, tüketicinin onayı ile ifasına başlanan hizmetlere ilişkin
sözleşmeler.
ı) (Ek:RG-23/8/2022-31932)(2)
13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre
tescili zorunlu olan taşınırlar ile kayıt veya tescil zorunluluğu bulunan
insansız hava araçlarına ilişkin sözleşmeler.
i) (Ek:RG-23/8/2022-31932)(2)
Tüketiciye teslimi yapılmış olan cep telefonu, akıllı saat, tablet ve
bilgisayarlara ilişkin sözleşmeler.
j) (Ek:RG-23/8/2022-31932)(2)
Canlı müzayede şeklinde açık artırma yoluyla akdedilen sözleşmeler.
k) (Ek:RG-23/8/2022-31932)(2)
Tanıtma ve kullanma kılavuzunda satıcı veya yetkili servis tarafından
kurulum veya montajının yapılacağı belirtilen mallardan kurulum ya da montajı
yapılanlara ilişkin sözleşmeler.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Diğer
Hükümler
Sözleşmenin ifası ve teslimat
MADDE 16 – (1) (Değişik:RG-23/8/2022-31932)(1)
Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin siparişinin kendisine ulaştığı tarihten
itibaren taahhüt ettiği süre içinde edimini yerine getirmek zorundadır.
Tüketicinin isteği veya kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallara
ilişkin sözleşmeler haricinde mal satışlarında bu süre her halükarda otuz günü
geçemez.
(2) Satıcı veya sağlayıcının
birinci fıkrada yer alan yükümlülüğünü yerine getirmemesi durumunda, tüketici
sözleşmeyi feshedebilir.
(3) Sözleşmenin feshi durumunda,
satıcı veya sağlayıcı, varsa teslimat masrafları da dâhil olmak üzere tahsil
edilen tüm ödemeleri fesih bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren on
dört gün içinde tüketiciye 4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni Faiz ve
Temerrüt Faizine İlişkin Kanunun 1 inci maddesine göre belirlenen kanuni
faiziyle birlikte geri ödemek ve varsa tüketiciyi borç altına sokan tüm
kıymetli evrak ve benzeri belgeleri iade etmek zorundadır.
(4) (Değişik:RG-23/8/2022-31932)(1)
Sipariş konusu mal ya da hizmet ediminin yerine getirilmesinin
imkansızlaştığı hallerde satıcı veya sağlayıcının ve satıcı veya sağlayıcı adına
bedel tahsil etmesi halinde aracı hizmet sağlayıcının bu durumu öğrendiği
tarihten itibaren üç gün içinde tüketiciye yazılı olarak veya kalıcı veri
saklayıcısı ile bildirmesi ve varsa teslimat masrafları da dâhil olmak üzere
tahsil edilen tüm ödemeleri bildirim tarihinden itibaren en geç on dört gün
içinde iade etmesi zorunludur. Malın stokta bulunmaması durumu, mal ediminin
yerine getirilmesinin imkânsızlaşması olarak kabul edilmez.
Zarardan sorumluluk
MADDE 17 – (1) Satıcı,
malın tüketici ya da tüketicinin taşıyıcı dışında belirleyeceği üçüncü bir
kişiye teslimine kadar oluşan kayıp ve hasarlardan sorumludur.
(2) Tüketicinin, satıcının
belirlediği taşıyıcı dışında başka bir taşıyıcı ile malın gönderilmesini talep
etmesi durumunda, malın ilgili taşıyıcıya tesliminden itibaren oluşabilecek
kayıp ya da hasardan satıcı sorumlu değildir.
Telefon kullanım ücreti
MADDE 18 – (1) Kurulmuş
olan sözleşmeye ilişkin olarak tüketicilerin iletişime geçebilmesi için satıcı
veya sağlayıcı tarafından bir telefon hattı tahsis edilmesi durumunda, bu hat
ile ilgili olarak satıcı veya sağlayıcı olağan ücret tarifesinden daha yüksek
bir tarife seçemez.
İlave ödemeler
MADDE 19 – (1) Sözleşme
kurulmadan önce, sözleşme yükümlülüğünden kaynaklanan ve üzerinde anlaşılmış
esas bedel dışında herhangi bir ilave bedel talep edilebilmesi için tüketicinin
açık onayının ayrıca alınması zorunludur.
(2) Tüketicinin açık onayı
alınmadan ilave ödeme yükümlülüğü doğuran seçeneklerin kendiliğinden seçili olarak
sunulmuş olmasından dolayı tüketici bir ödemede bulunmuş ise, satıcı veya
sağlayıcı (Ek ibare:RG-23/8/2022-31932)(1) ile
platform üzerinden kurulan mesafeli sözleşmelerde satıcı veya sağlayıcı adına
bedel tahsil etmesi halinde aracı hizmet sağlayıcı bu ödemelerin iadesini
derhal yapmak zorundadır.
Bilgilerin saklanması ve ispat
yükümlülüğü
MADDE 20 − (1)
Satıcı veya sağlayıcı, bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen cayma hakkı,
bilgilendirme, teslimat ve diğer hususlardaki yükümlülüklerine dair her bir
işleme ilişkin bilgi ve belgeyi üç yıl boyunca saklamak zorundadır.
(2) (Değişik
cümle:RG-23/8/2022-31932)(1) Aracı hizmet sağlayıcı, bu
Yönetmelikte yer alan hususlardan dolayı satıcı veya sağlayıcı ile yapılan
işlemlere ilişkin kayıtları üç yıl boyunca tutmak ve istenilmesi halinde bu
bilgileri ilgili kurum, kuruluş ve tüketicilere vermekle yükümlüdür. (Ek cümle:RG-9/2/2019-30681) Ancak abonelik sözleşmesinin kamu hizmetlerinin
tek noktadan sunulduğu ortak kamu elektronik platformu üzerinden kurulması halinde,
kayıtların tutulması ve bilgilerin sunulmasına ilişkin yükümlülük satıcı veya
sağlayıcıya aittir.
(3) Satıcı veya sağlayıcı
elektronik ortamda tüketiciye teslim edilen gayrimaddi malların veya ifa edilen
hizmetlerin ayıpsız olduğunu ispatla yükümlüdür.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan
yönetmelik
MADDE 21 – (1) 6/3/2011
tarihli ve 27866 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mesafeli Sözleşmelere Dair
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1- (Ek:RG-4/11/2023-32359)(3)
(1) Bu
Yönetmeliğin, 23/8/2022 tarihli ve 31932 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair
Yönetmelik ile değiştirilen;
a) 5 inci maddesinin birinci
fıkrasının (g) bendi,
b) 12 nci maddesi,
c) 12/A maddesinin yedinci
fıkrasının (b) bendi,
ç) 13 üncü maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “dört” ibaresi ile üçüncü fıkrası,
d) 15 inci maddesinin birinci
fıkrasının (ı), (i), (j) ve (k) bentleri,
hükümleri (Değişik ibare:RG-10/8/2024-32628)
1/1/2026 tarihine kadar uygulanmaz.
(2) (Değişik ibare:RG-10/8/2024-32628)
1/1/2026 tarihine kadar birinci fıkrada belirtilen hükümlerin,
23/8/2022 tarihli ve 31932 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mesafeli
Sözleşmeler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile
değiştirilmeden önce yürürlükte bulunan halleri uygulanmaya devam olunur.
Yürürlük
MADDE 22 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinden itibaren üç ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini (Değişik ibare:RG-23/8/2022-31932)(1) Ticaret
Bakanı yürütür.
_____________________
(1)
Bu değişiklik 1/10/2022 tarihinde yürürlüğe girer.
(2)
14/9/2022 tarihli ve 31953 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yönetmelik
uyarınca 23/8/2022 tarihli ve 31932 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
değişiklikle Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi, 12
nci maddesi, 12/A maddesinin yedinci fıkrasının (b) bendi, 13 üncü maddesinin
birinci fıkrasına eklenen “dört” ibaresi ve aynı maddeye eklenen fıkra ile 15 inci maddesinin birinci fıkrasına eklenen bentler 1/1/2024
tarihinde yürürlüğe girer.
(3)
Bu değişiklik 1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girer.